STI 25.1.1999 / Kalevi Lehtinen

KUTSUTTU EVANKELISTAKSI


TIENI EVANKELISTAKSI

1. Uskoon 1952.

Raamattupiiri Mk.1:16-18.

    A. Jättivät verkot,
    B.Ihmisten kalastajia.

2. Kutsu 3.8.1953: 2.Kor.5:14-15.

3. KRS kesä 1956.

4. Armon löytäminen 1958. Ps.103:14

5. Mauri Tiilikainen: Olet tulen sytyttäjä, evankelista.

6. Campus Crusade for Christ

    A. Henkilökohtainen evankelioiminen.
    B. Totaalinen maailman evankelioimisen näky. Kaikki tavoitettava.
    C. Pyhän Hengen työ
    D. Kokonaisstrategia. Suunnittelu. Pitkäjänteinen toiminta.
    E. Avoimuus yhteistyöhön.
    Ongelma: johtotehtäviin. Yritin päästä pois jo 1984 - ei onnistunut.
7. Vasta 1987
    - yli 50 vuotiaana ensimmäisen kerran päätoimiseksi evankelistaksi.
    Hab.2:2-4.

8. Missio Helsinki,

    Billy Graham - stadion. BG:n rohkaisu on ollut tärkeätä myöhemminkin.
9. 1990 Missio Leningrad:
    Tajusin ihmisten Jumalan nälän.
    Jokainen on tehty sellaisesta materiaalista, että hän kaipaa Jumalaa.
    Kukaan ei synny ateistina.
    Ateistiksi voi tulla, mutta kaikki syntyvät kaikissa kansoissa ja kulttuureissa johonkin korkeampaan voimaan uskovina.
    Jos ihmiset tietäisivät kuinka hyvä Jeesus on, kuka voi sanoa hänelle EI?
    Tällä oivalluksella ollut vaikutus julistukseeni.
10. Koinonia. 1982. Joh.13:34-35, 17:23.
    Missio Volga 1992.
    Laiva.
    Evankelioimisen koulu.
    Tiimejä ainakin 16 maasta.
    Luterilaisia, baptisteja, helluntailaisia, metodisteja, adventisteja, katolisia, tunnustuskuntiin kuulumattomia, reformoituja, karismaattisia, ei-karismaattisia.
    Ortodoksit: Kesäkuu - kyllä, elokuu - ei.
11. Vaikeat vuodet.
    Kovat ajat.

    Saviastiavaihe: 2.Kor.4:7-9, 4:16-18, 12:7-10 Syöpä, infarkti, ohitusleikkaus, Einen syöpä.
    Luonteen kasvatus, uskollisuus, uskomaan näkemättä, kirjoittaminen.


EVANKELISTA ON UHANALAINEN LAJI EUROOPASSA

    Missä suuressa kirkossa Euroopassa on evankelistan virka tänään käytössä? Kuitenkin Jumala "antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankelistat, sekä paimenet että opettajat" (Ef.4:11).

    Jo syksyllä 1994 puhuin siitä, että uudessa Raamatun käännöksessä laimennetaan Paavalin käyttämän evankelista-sana evankeliumin julistajaksi (Ef.4:11). Julistavathan evankeliumia toki muutkin kuin evankelistat!

    Uudessa käännöksessä rohkaistaan Timoteusta julistamaan evankeliumia sen sijaan, että sekä alkuteksti että vanha käännös valtuuttavat evankelistan virkaan: "Tee evankelistan työ!" (2.Tim.4:5). Vain Filippokselle on uudessa käännöksessä jäänyt evankelistan titteli (Apt.21:8).

    Uusi raamatunkäännöksemme heijastelee evankelistan viran suhteen ikävästi ajan henkeä. Kansankirkollisessa yhtenäiskulttuurissa evankelista on jokseenkin kiusallinen ilmiö. Merkitseehän ihmisten uskoon tulo sitä, että kaikki eivät kasteesta ja kirkkoon kuulumisesta huolimatta usko Kristukseen. Siksi evankelistan virkaa vierastetaan, väheksytään ja torjutaan.

    Evankelistat tarvitsevat rohkaisua. Suomessa ja koko vanhassa kristikunnassa on tuhansia, jotka ovat saaneet Jumalalta evankelistan kutsun ja armolahjan, mutta joita on potkittu päähän, kunnes ovat luovuttaneet. Monet evankelistat ovat herkkiä ja haavoittuvia. Rohkaisun puutteessa he masentuvat ja väistyvät syrjään nuolemaan itsetuntohaavojaan.

    Jeesus käski: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille!" "Kaikkeen maailmaan" ja "Kaikille luoduille" tarkoittavat kaikkia ihmisiä kaikkina aikoina. Ei riitä se, että joku maa on joskus evankelioitu. Jokainen sukupolvi on evankelioitava uudelleen. Siksi jokainen sukupolvi tarvitsee omat evankelistansa.


USKO SYNTYY KUULEMISESTA (Room.10:13-17)

    Kuuleminen edellyttää julistajaa, evankelistaa. Jumala varmaan pystyisi puhumaan suoraan jokaisen ihmisen sisimpään. Enkeli Gabriel pystyisi julistamaan evankeliumin varmasti pätevämmin kuin yksikään evankelista. Mutta Jumala on valinnut sen tien, että hän käyttää ihmistä, julistajaa, äänitorvenaan. Evankelistalla on yksi sanoma, jota enkeli Gabrielilla ei ole: "Olen syntinen, mutta minut on armahdettu!" Juuri tämä sanoma antaa toivon synneistään kiinni joutuneelle ihmiselle.

    Tarvitaan kahdella jalalla käveleviä evankeliumin sirpaleita, jotta ihmiset saisivat sanoman armosta ja anteeksiantamuksesta.


    EVANKELIOIMISTEHTÄVÄN MÄÄRITTELYÄ

    I. TOIMEKSIANTO

      Mt.28:18-20 toimintatapa
      Mk.16:15-16 toimialue
      Lk.24:44-49 sanoma
        a. Kristus
        b. Pelastus
      Jh.20:21-23 auktoriteetti
      Apt.1:8 voima

    II. SANOMA

      A. Evankeliumi

        - Ilmoitus 1.Kor.15:1-4
        - Armonväline Room.1:16, 1.Kor.1:18

        Kutsu Kristuksen yhteyteen ei ole vain johtopäätös evankeliumista,vaan se kuuluu itse evankeliumiin. Julistus, josta puuttuu kutsu uskoon, ei ole täyttä evankeliumia.

        Kristus ei ole kutsunut meitä puhumaan evankeliumista vaan julistamaan evankeliumia, tuomaan ihmisiä pimeydestä valkeuteen ja kuolemasta elämään.

      B. Armo

        Vastaus syntikysymykseen:
          - Ei-uskova: Kyllä
          - Moralisti: Ei
          - Kristitty: Jeesus
        Nuori uskova: Kristus on esimerkki
        Kasvava: Synti on voima, Kristus suurempi voima.
        Kokenut: Synti on rikos, me syyllisiä, Kristus armahtaja.

      C. Raamatun kaksi Kristus-korostusta:

        Kristus meissä / Kristus meidän puolestamme
        subjektiivinen / objektiivinen
        tänään / 2000 vuotta sitten
        ylösnousemus / risti
        Pyhä Henki / sovitus
        uudestisyntyminen / lunastus
        pyhitys
        vanhurskauttaminen
        synti on voima tai paha teko synti: pahuutta, syyllisyyttä usko / armo puhdistus / anteeksiantamus pyhitys: uudistuminen / pyhitys: kasvu armossa Jumalan lapsen tila / Jumalan lapsen asema

    IV. OPETTAKAA HEITÄ NOUDATTAMAAN KAIKKEA, MITÄ MINÄ OLEN KÄSKENYT TEIDÄN NOUDATTAA

      Jumalan koko sana, ilmoitus, on laajempi kuin evankeliumi.
      Evankeliumi on suurempi kuin missio tai evankelista.
      Jumalalla on enemmän annettavana kuin vain evankelioiminen.
      Evankelistan sanoma ei ole Kristuksen mainitsema "KAIKKI", mutta se kuuluu siihen "kaikkeen".

    V. AJANKOHTAISUUS

      Evankelistat ovat sillanrakentajia pyhän Jumalan ja tämän päivän syntisen maailman välillä.
      Sanomamme, asenteemme ja toimintamenetelmiemme tavoite on viestittää Jumalan varauksetonta armoa, olla syntisen ihmisen puolella ja tuoda evankeliumi niin alas, että epäonnistuneinkin voisi siihen tarttua.

    VI. VOIMA

      1.Tess.1:5

 ,