Uusia näkökulmia
Jeesus-tutkimukseen
(Third Quest ja
paljon sen jälkeen)
Timo Eskola/STI
Yleisesityksiä
1. Witherington III, Ben: The Jesus Quest. The Third Search for the Jew of Nazareth (Paternoster, 1995).
Läpileikkaus ns. kolmannesta aallosta. Jakaa uudet
suunnat mm. otsikoilla “kyynikkofilosofi”, “hengen mies”, “eskatologinen
profeetta” ja “sosiaalisen uudistuksen profeetta”.
2. Dunn, James D.G.: A
New Perspective on Jesus: What the Quest for the Historical Jesus Missed (Baker, 2005).
Mielenkiintoinen muutoksen merkki. Vanha radikaali Dunn
etsii uusia tapoja sanoa jotain historian Jeesuksesta. Nimeää “uuden
perspektiivin” matkien Paavali-tutkimuksen muutoksia.
3. Gaventa & Hays (toim.): Seeking the Identity of Jesus. A Pilgrimage. (Eerdmans, 2008).
Uusi kokoelma, jossa haetaan uusista
lähtökohdista Jeesuksen identiteettiä.
Evankeliumitutkimuksen
metodisia lähtökohtia
1. Byrskog, Samuel: Story
as History – History as Story (WUNT 123, 2000).
Ruotsissa on Birger Gerhardssonin
ajoista lähtien ollut vahva perinne evankeliumien suullisen tradition
tutkimuksessa. Byrskog nosti pintaan kysymyksen silminnäkijöiden roolista.
2. Bauckham, Richard: Jesus
and the Eyewitnesses. The
Gospels as Eyewitness Testimony.
(Eerdmans, 2006).
Bauckham jatkaa Byrskogin aloittamalla
linjalla ja uudistaa evankeliumitutkimuksen lähtökohtia. Hän lähestyy kysymystä
evankeliumikertomusten alkuperästä tarkastelemalla tradition synnyn ja
välittämisen problematiikkaa historian, sosiaalitieteiden ja psykologian
tarjoamien välineiden avulla. Bauckhamin anti tutkimuksen teorialle on
erityisesti hänen huomioissaan muistitiedon ja perinnettä välittävien kertomuksen
synnystä. Psykologian lähtökohtia hyödyntäen hän toteaa, että tieto jäsentyy
ihmisen mielessä tiettyinä rakenteina, skeemoina, jotka mentaalisina malleina antavat
perusrungon sille, mitä halutaan kertoa toisille. Todellisuuden havainnointi on
kokemuksen laittamista kertomuksen muotoon (we are narrativizing expericene).
Se toteutuu valinnan, yhdistelyn ja selittämisen avulla. Näin syntyy tulkittuja
kertomuksia, joiden avulla yksilön kokemista tapahtumista halutaan kertoa
muille. Muistiin tallentamisen motiivina on siten usein pyrkimys kommunikaatioon.
3. Witherington III, Ben: The Indelible Image. The
Theological and Ethical Thought World of the New Testament. (IVP, 2009) Tulossa.
BW3 on erikoistunut narratologiaan ja
sosio-retorisen metodin käyttöön. Tältä pohjalta hän kirjoittaa synteesiä Uuden
testamentin teologiasta liittäen sen myös etiikkaan.
4. Bailey, Kenneth E.: Jeesus Lähi-Idän asukkaan silmin. (Perussanoma,
2008).
Bailey on perinnetutkimuksen
asiantuntija. Antropologian keinoin hän arvioi sitä, miten suullinen
perimätieto on syntynyt ja miten sitä on välitetty paimentolaiskulttuureissa.
Keskeisiä teesejä ovat ajatus kerronnan keskittymisestä traditiota välittäviin
avainkohtiin. Lisäksi Bailey on esittänyt ajatuksen korjaavasta yhteisöstä: tradition
kerronta perustuu kuulemiskulttuurissa jatkuvaan toistoon, jossa yhteisö korjaa
perinteeseen pyrkiviä virheitä.
Jeesus ja juutalaisuus
1. Gärtner, Bertil: The
Temple and the Community in Qumran and the New Testament (1965).
Varhainen tutkimus Qumranin tekstien ja Uuden testamentin
välisistä suhteista. Arvioi tuoreella tavalla Jeesuksen toimintaa suhteessa
Kuolleenmeren yhteisöön.
2. Charlesworth, J.H. (toim.): Jesus and the Dead Sea Scrolls (Doubleday, 1992;
AncB.Ref)
Laaja artikkelikokoelma, jossa
pohditaan Jeesuksen toimintaa ja opetusta verrattuna Qumranin yhteisön
lakiteologiaan, VT:n tekstien tulkintaan ja eskatologiaan.
Käsitys Jeesuksen eskatologisesta
julistuksesta
1. Sanders, Ed P.: Jesus
and Judaism (Fortress, 1985).
Sanders oli yksi uuden suunnan
aloittajista. Lähtien liikkeelle Jeesuksen temppelikritiikistä (kolleegansa B.
Meyerin jäljissä) hän loi kuvan Jeesuksesta eskatologisena profeettana.
2. Stuhlmacher, Peter: Biblische Theologie des Neuen Testaments 1 (W&R, 1992).
UT:n teologian
kokonaisesitys, jonka ensimmäisessä osassa laaja esitys Jeesuksen teologiasta
(joka nyt siis kuuluu teologian sisälle). Juutalaisessa kontekstissaan Jeesus
toimii messiaanisesti.
3. Wright, N.T.: Jesus
and the Victory of God. (Fortress,
1997).
Kuuluisan britin Jeesus-tutkimuksissa
luodaan kuvaa Jeesuksesta, jonka julistuksessa eskatologia ja messiaanisuus
käyvät yksiin. Jeesus vapauttaa eksiilistä ja rakentaa uutta temppeliä.
4. Ådna, Jostein: Jesu
Stellung zum Tempel (WUNT, 2000).
Norjalaisen professorin oiva kirja
Jeesuksen eskatologiasta. Keskittyy temppelikritiikkiin ja luo kuvaa siitä,
miten ajatus uudesta temppelistä pohjustetaan suhteessa langenneeseen
temppeliin.
Jeesuksen vertausten ym. tutkimusta
1. Auvinen, Ville: Jesus’
Teaching on Prayer. (ÅA, 2003)
Turussa tehty väitöskirja Isä meidän
-rukouksesta.
2. Ollilainen, Vesa: Jesus
and the Parable of the Prodigal Son
(ÅA, 2008)
Tuore turkulainen väitöskirja tuhlaajapoika-vertauksesta.
Jeesuksen elämän sosiaalinen ja
uskonnollinen ympäristö
1. Koskenniemi, Erkki: Apollonios von Tyana in der ntl. Exegese (WUNT, 1994).
Perusteellinen
väitöskirja kumoaa theios aner -teesin (Jeesuksesta olisi tehty myöhemmin ihmeiden
tekijä vain kreikkalaisten uskomusten perusteella). Osoittaa mm. lähteiden
täyd. puuttumisen.
2. Holmén, Tom: Jesus
and Jewish Covenant Thinking (Brill, 2001).
TH on
luonut Turkuun uuden suunnan Jeesus-tutkimuksen keskuksen (kotisivut: historianjeesus.fi).
Mainitun väitöskirjansa (tarkentaa Sandersin teesejä) lisäksi toimittanut mm.
laajan kokoelman uudesta tutkimuksesta: Handbook for the Study of the
Historical Jesus (Brill, tulossa).