ONKO TEOLOGISEN INSTITUUTIN OPETUS TOISENLAISTA KUIN YLIOPISTON OPETUS, STI:N ERIKOISTUTKIJA HEIKKI HUTKIJA? SIIRRÄMME HAASTATTELIJALLE.
– Niin, tutkija Heikki Hutkija, miksi instituutin eksegetiikka on niin toisenlaista?
– No se johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että se on erilaista.
– Miten niin se on erilaista?
– Koska se ei ole samanlaista kuin radikalismin eksegetiikka.
– Mutta eihän monien mielestä toisenlaista eksegetiikkaa ole olemassakaan. On vain yhdenlaista.
– Se ei pidä paikkaansa. Kaikki eksegetiikka on toisenlaista.
– Miten ihmeessä se on mahdollista?
– Jos yliopiston eksegetiikka ei olisi toisenlaista kuin STI:n eksegetiikka, se olisi samanlaista.
– Aivan. Silloin se olisi samanlaista.
– Mutta nyt se on erilaista.
– No tietenkin. Yliopiston tutkijat eivät tietenkään voisi myöntää, että se olisi samanlaista.
– Nyt olemme siis päässeet yksimielisyyteen siitä, että se ei ole samanlaista, koska se on erilaista.
– Jos siis ei ole yhdenlaista samanlaista eksegetiikkaa, silloin juuri yliopiston eksegetiikka on toisenlaista.
– Mutta muistakaa, että heidän mukaansa toisenlaista eksegetiikkaa ei ole olemassa.
– Ai niin. Mutta jos toisenlaista eksegetiikkaa ei ole olemassa, niin silloin STI:n eksegetiikka on samanlaista kuin yliopiston eksegetiikka.
– Juuri näin. Se on samanlaista siinä, että se on erilaista.
– Ahaa. Alan ymmärtää. On vain yhdenlaista toisenlaista eksegetiikkaa.
– Kyllä kyllä. Ja se on samanlaista siksi, että se on niin erilaista.
Timo Eskola